Thursday, December 13, 2007

Haram or Halal ?

Dear Friends,

This post is intended as education regarding Islamic legality (halal) for my fellow business partners. However, you're welcome to read and comment as well.

Many people quote Ustaz Zaharuddin on matter regarding religious rulings of MLM without actually reading what he wrote. It is easy to know only little or hear from friends or read from another blogs and then jump to a conclusion. However, it's best if we understand the matter before we judge. Below are passage taken from his blog for our reference.

saya sarankan agar pengamal MLM memastikan asas minima Shariah berikut dapat dipatuhi :-

1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Shariah, ia tiadalah halal di sisi Shariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).


As for the business that we are in, our products had been proven beneficial to mankind as early as during world war I and recently during SARS outbreak. We have been awarded with various established awards and ISO certification. The products are supported with labaratory and clinical reports, hospital testimony and various others. The products had stand the test of time for more than 100 years. What is more important is that our products provide real solutions to the problem that we modern day human face everyday ie air pollution and stress.

2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.

Our products does not involve the transaction of gold or silver.

3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.

Our marketing plan and Electronic Distributor Card are very transparent to business partners. Our great team are always there helping business partners.

4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).

We practise product flow as product transaction. Profit and commision are based on product value not on the number of people we sponsor. Otherwise we need thousands of new people to sponsor everytime. Instead, we need very minimum business partners, only 5 for a life time.

5. Tidak diwajibkan bagi si ahli menjual jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya.

We don't impose sales target in order to get commision. Business partners get commission for any transaction done. Those who want to earn more should put up more effort.

6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Shariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.

Our team has demonstrated great teamwork at the very beginning. In every functions and table talk, business partners will find senior upline, multiple generation above, still extending their hands to assist them.

7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.

In this business, the income is not dictated by the date a business partner joins the business but by the effort that he/she gives and results that he/she delivers. Even if you join later, but if you put more effort and deliver better result you can earn more than your introducer/upline.

8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.

Commision and bonus plan is transparent and presented to potential business partners at the very first business opportunity presentation. Business partners can monitor it online.

9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkonsgian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.

Company has established the commision and bonus system and we are presented with the marketing plan during table talk.

1 comment:

Anonymous said...

Soal halal-haram adalah yg plg penting dlm MLM including online MLM. Nice post!